fredag 11 december 2020

49. Alhambra - skönhet utan like!

Jag vaknade ovanligt tidigt, redan vid 6-tiden. Efter en stadig frukost och var jag redo för en heldag i Alhambra. Kylan slog emot mig när jag lämnade hotellet med min kamera. Det kändes ungefär som i den svenska fjällvärlden en kall höst/vinterdag med klar ren luft - samt en bedövande tystnad. Men jag visste att om några timmar skulle den spanska solen värma upp både mig, Alhambra och övriga turister som fortfarande sov. 

Alhambra (av arabiskans Al Hamrã, den röda) ligger på en höjd i Granada. Det är ett stort borg- och palatsområde med unika byggnader inom den islamiska arkitekturen. Området uppfördes i huvudsak av den moriska Nasriddynastin under 1250-talet till 1300-talets slut. Alhambra var det sita moriska fästet i Spanien som höll stånd mot kristenheten, men intogs av Isabella och Ferdinand år 1492. 


Så här ser Alhambra ut på avstånd. Bilden lånad av : https://go2alhambra.com/granada.html

Redan år 1870 blev Alhambra ett nationellt kulturminnesmärke. Drygt 100 år senare, år 1984, uppsattes Alhambra UNESCOs världsarvslista tillsammans med trädgårdsanläggningen Generalife och stadsdelen Albiacin (där jag kvällen innan upplevde föreställningen "Flamenco gitano"). Nu var jag alltså här i den världsberömda "röda borgen" Alhambra, som jag hört talas om så ofta och mycket av vänner som besökt området ett par gånger. Nu var det min tur. Mina förväntningar var stora - och jag skulle inte bli besviken. Alhambra är det vackraste byggnadsverk jag sett och upplevt!  

Här följer en bildkavalkad från Alhambra:

Egot - äntligen i Alhambra. Foto tillhör: ©KattaW©

Myrtengården  med spegelbild, Alhambra. Foto: ©KattaW©

Utsikt från öppna fönstervalv i Alhambra över Granada. Foto: ©attaW©

Pelargång i Alhambra. Foto: ©KattaW©

Vy från Lejongården, Alhambra. Foto: ©KattaW©

Vy från Alhambra. Foto: ©KattaW©

Myrtengården med spegelbild, Alhambra. Foto: ©KattaW©

Detalj från Alhambra. Foto: ©KattaW©

Detalj av vägg i Abenccerajernas sal, Alhambra.. Foto: ©KattaW©

Egot, fylld av skönhetsupplevelser i Alhambra. 
Foto tillhör: ©KattaW©

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar