söndag 6 juni 2021

80. Galicien: Santa Mariña Dozo

Innan jag lämnar Pontevedra (för vidare färd mot Santiago de Compostela) besöker jag de vackra ruinerna efter kyrkan Santa Mariña Dozo som finns i Cambados. Det är en stad som kanske är mer känd för sitt vin Albariño. Men de "vackra" ruinerna är också "kändisar", i varje fall för historiskt intresserade personer. Här besöker jag bl.a. kyrkogården Todos los Santos (Alla helgon) med sina märkliga "utsmyckningar" på vissa gravar. Kyrkan (dvs ruinerna) lär vara från början av 1400-talet. 

När jag tänker på besöket i Galicien och ser på alla bilder (varav en bråkdel hamnar i min blogg) blir jag berörd av Galiciens mångfacetterade historia. Ett litet land med egen historia och eget språk och med en befolkning som i första hand är galicier och inte spanjorer. Trots att Galicien en autonom regionen med stort självstyre så finns det fortfarande grupper/personer som förespråkar ett totalt oberoende från Spanien. Men dom är i minoritet, så galicierna lär ändå förbli "spanjorer" trots allt. 

Galicien. Combados. Santa Mariña Dozo. Foto:  ©KattaW©

Galicien. Combados. Santa Mariña Dozo. Foto:  ©KattaW©

Galicien. Kyrkogård. Combados. Santa Mariña Dozo. Foto:  ©KattaW©

Galicien. Combados. Santa Mariña Dozo. Gravsten, Foto:  ©KattaW©

Galicien. Combados. Santa Mariña Dozo. Gravsten. 
Foto:  ©KattaW©

Galicien. Combados. Santa Mariña Dozo. Del av gammal gravsten. 
Foto:  ©KattaW©

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar