måndag 1 februari 2021

63. På vägen till Extremadura...

Resan till Extremadura gjorde jag med en Gandhia-buss. Gode vännen Alex (som jobbar på resebyrån och som ordnat åtskilliga av mina resor i Spanien) skjutsade mig till busshållplatsen tidigt på morgonen. Bussen avgick 7:30 och färden gick via La Mancha till Talavera de la Reina där jag övernattade. Dagen därpå gick resan vidare via Routa de Carlos V till Plasencia. 

Plasencia är en muromgärdad stad som ligger vid stranden av floden Jerte. Även om staden inte grundades förrän 1186 så visar historiska lämningar att staden varit bebodd bra mycket längre än så. Stadens historia är mycket mångfacetterad. Under 1100-talet erövrades Plasencia av Almohad-kalifatet, en marockansk berber-muslimsk dynasti, som kom att dominera staden fram till 1200-talets slut. Då skapades en kunglig stadga som möjliggjorde att kristna, muslimer och judar kunde leva tillsammans i staden! Resten är historia... 

Efter ny övernattning gick resan vidare till medeltidsstaden Garganta la Olla ("Olla" uttalas Ojja). Den ligger ca 18 mil väster om Madrid  och ligger i Provincia de Càceres som tillhör regionen Extremadura. Här bor inte många människor trots att det råder  Medelhavsklimat. "Olla" En fin liten gammal stad! Vi korsade Tajo-floden, åkte genom den fantastiskt vackra nationalparken Monfragues till Cáseres där jag besökte dess gamla stad. Efter att ha fyllt på matförrådet åkte jag till Merida där middag, sightseeing och övernattning väntade. Skönt, ty jag behövde smälta alla intryck som ett äventyr ger. 

Den här  gången illustrerar jag mitt inlägg med bilder av det som nog inte lockar vanliga turister att plocka fram kameran. Spanien är ju fyllt av historiska byggnadsverk och andra kända lämningar som de flesta besökare tar bilder av. Sociala medier är fyllda av sådana vackra "turistbilder". Jag väljer den här gången att lägga ut några bilder av sådant som knappast lockar turister att resa till och beundra. Men även det gamla, det slitna, det vardagliga, har sin historia att berätta. 

Här är några av mina "vardagsbilder" på vägen till Extremadura.

På vägen till Extremadura. Foto: ©KattaW©

På vägen till Extremadura. Foto: ©KattaW©

På vägen till Extremadura. Foto: ©KattaW©

På vägen till Extremadura. Foto: ©KattaW©

På vägen till Extremadura. Foto: ©KattaW©

På vägen till Extremadura. Foto: ©KattaW©

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar