lördag 21 november 2020

40. Lorca efter jordbävningen 2011

Några dagar efter mitt besök drabbades Lorca av en kraftig jordbävning. Epicentrum låg ca 2,5 km nordost om staden. Minst 11 personer omkom till följd av skalvet. Skalvet orsakade även skador i stora delar av Murcia-regionen. Stackars människor.

Till och med i Torrevieja märktes skalvet av. Några murar hos grannhusen fick sprickor som senare måste repareras. Min mur klarade sig tack och lov.

Jag hade verkligen tur som inte satt kvar bredvid kyrkan när skalvet kom. Se första bilden nedan och jämför bilden i föregående inlägg där jag sitter nära Collegiatkyrkan i Lorca.

Bilderna har jag lånat via El Pais, fotograf: Jorge Guerrero, AFP/Getty Images.

Collegiatkyrkan efter Jordbävningen i Lorca 2011. Foto: Jorge Guerrero, AFP/Getty Images.

Jordbävningen i Lorca 2011. Foto: Jorge Guerrero, AFP/Getty Images.

Jordbävningen i Lorca 2011. Foto: Jorge Guerrero, AFP/Getty Images.

Jordbävningen i Lorca 2011. Foto: Jorge Guerrero, AFP/Getty Images.

Jordbävningen i Lorca 2011. Foto: Jorge Guerrero, AFP/Getty Images.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar