lördag 10 oktober 2020

22. Guadelest

Guadalest är en av de charmigaste orterna jag besökt i Spanien. Den ligger i provinsen Alicante, ca 357 km sydöst om Madrid. Guadelest ligger söder om Valencia inåt landet. Det ca 1½timma att åka dit med buss därifrån. Det blev en spännande bussfärd genom kurviga och branta bergsvägar. Väl framme andas man ut och är glad över att den äventyrliga resan blev lyckad. Bussen parkerades på en särskilt hållplats och vi besökare fick gå sista biten till fots. Det var skönt att sträcka ut benen efter en sådan bussfärd.

Guadalest ligger i princip på en bergstopp med en hänförande utsikt över dalgången med samma namn samt andra berg i bakgrunden. Byn har ca 200 invånare. Eftersom byn blivit en sådan turistattraktion så finns många små affärer som säljer souvenirer och annat kitsch. Men man kan i stället besöka små roliga museer, den vackra barockyrkan Mare de Déu de LÁssmpció eller bara vandra omkring på de smala, oftast kullerstensbelagda, gatorna. 

Guadalest är annars mest känd för sin gamla slott/borg (Castell de Guadalest) som man når genom en spektakulär tunnel utformad genom berget, den kallas "Portal de San Jose" . Castellet byggdes av morerna för drygt 1300 år sedan. En annan välkänd byggnad är det vita klocktornet "Penom de la Alcala"  (oftast kallad Alcala) som vakar från sin upphöjda plats över det hela. Själv blev jag förälskad i en förtrollande vacker madonna i kyrkan. Hon ser ut som en "bokmärksängel" från min barndom.

Här följer en fotokavalkad med några minnesbilder jag tog med mig hem. Tack och lov att jag har en kamera som hjälper mig att minnas...

Penom de la Alcala i Guadelest. Foto: ©KattaW©

Portal de San Jose. i Guadelest. Foto: ©KattaW©

Guadelest. Foto: ©KattaW©

Utsikt från Guadelest. Foto: ©KattaW©

En av de små gränderna i Guadelest. Foto: ©KattaW©

Uteservering i Guadelest. Foto: ©KattaW©

Fönsterprydnad i Guadelest. Foto: ©KattaW©

Madonnan i Guadelest. Foto:©KattaW©

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar