torsdag 5 september 2024

113. Gästfrihet...

 Många nordbor (och andra) reser till Spanien för att sola och bada. När dom väl kommit hem bleknar den "dyrbara solfärgen" på någon vecka. Jag har ofta reest till Spanien eftersom jag bott där vår och höst i många år (somrar och vintrar hemma i Sverige). Däremot hat tiden på någon playa varit mycket begränsad. Jag har i stället rest runt på hela lberiska halvön (Portugal inkluderat). Kyrkor, katedraler och gamla kloster finns det gott om - vilket uppfyller delar av mina historiska intressen. Spanien har så mycket att erbjuda en nyfiken äventyrare...

Nyligen hade den spanska dagstidningen El Pais en artikel om klostret "Monasterio de San Salvador" som ligger i Cornellana i Austurien uppe i nordvästra hörent av Spanien. För närvarande pågår en restaurering av klostret vilket syftar till att anläggningen skall bli en s.k. "gästfrihetsinrättning".

Asturien är rödmarkerat. 
 

Klosteranläggningen, som består av flera byggnader i romansk stil som började byggas på 1000-talet, grundades av"infanta" (märkligt begrepp) Cristina Bermúdes som var dotter till Bermudo II av Leon och hans första fru drottning Velasquita Ramirez. Cristina grundadesklostret 1024 sedan hennes make "infante" Ordoño Ramírez "den blinde"(son till Ramiro IIIav Leon och hans hustru Sancha Gómez) avlidit. Cristina bodde kvar i klostret som nunna och begravdes där. Efter hennes död delades klostret mellan hennes arvingar, dvs hennes tre söner och en dotter. Ett av Cristinas barbarnsbarn, greve Suero Vermúdez, donerade klostret år 1120 till klostret Cluny och sedan till katedralen i Oviedo.

Klostret, med sin långa och brokiga historia, lever nu upp igen som gästhem. Jag borde kanske packa väskan och resa dit? 

"Monasterio de San Salvador".

"Monasterio de San Salvador".


De två bilderna ovan har jag lånat från:

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar