onsdag 11 oktober 2023

104. Spansk värmebölja i augusti 2023...

Årets svenska sommar var ganska behaglig, varmt och skönt men inte någon ovanlig värmebölja. Men i Spanien har man haft det "hett om öronen" på många platser. Till exempel den 14 augusti då det uppmättes hela +47,4 grader (i skuggan!) i Montero som ligger vid en krök av floden Guadalquivir. Det är den högsta temperatur som någonsin uppmätts i SpanienMontero är en kommun som tillhör provinsen Cordoba i Andalusien (södra Spanien). 

Montoro (Cordoba). 

Namnet Guadalquivir tyckte jag var roligt att uttala när jag gick i skolan. Det till och med kändes "roligt" i munnen när jag uttalade det. Under en av mina resor i Spanien besökte jag Guadalquivir 
och passade på att göra en båtresa på floden med det roliga namnet...

Här sitter jag i en båt på Guadalquivir. 
Fotot tillhör: ©KW©

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar