torsdag 27 maj 2021

77. Galicien - fiskar och snäckskal

Att komma till Galicien är som att resa utomlands, dvs utanför Spanien. Så annorlunda är denna spanska landsända som är en autonom region i nordvästra Spanien. Kusten kännetecknas av fjordliknande vikar (s.k. rias) som är rika på fisk och diverse skaldjur. Dessa rias, har bräckt vatten och påverkas av ebb och flod. Rias är mycket fiskrika och fiskenäringen är därför mycket välutvecklad. Det märks bl.a. av alla fiskodlingar. Jag åkte ut med en särskild turistbåt som erbjöd en rundtur för en billig penning. Det var faktiskt mycket intressant. Efter det besökte jag en stor fiskaffär för att se de lokala fisksorterna på nära håll. Det var annat än abborre, sik, torsk osv som våra svenska fiskaffärer erbjuder. 

Därefter åkte jag till den lilla ön AToxa (=  på det lokala språket Gallego) alternativt La Toxa (på spanska). Där besökte jag den berömda snäckskalskyrkan som utvändigt är helt klädd i snäckskal, alla i samma storlek. Eftersom snäckskalen skiftar i färg ser väggarna nästan levande ut.  

Till sist hittade jag en kul staty på en (som jag tror) äkta galicisk fiskargubbe - tyvärr minna jag inte var i Galicien han sitter och väntar på sällskap...

Galicien. Så här fridfullt kan landskapet vara. Foto: ©KattaW©

Galicien. För mig anonyma fiskar. Foto: ©KattaW©

Galicien. Krabbor i mängd. Foto: ©KattaW©

Galicien. Fler anonyma fiskar. Foto: ©KattaW©

Galicien. Röda fiskar. Foto: ©KattaW©

Galicien. Snäckskalskyrkan på den lilla ön AToxa (La Toxa).

Galicien. Sidovägg på snäckskalskyrkan på  ön AToxa (La Toxa). Foto: ©KattaW©

Galicien. Närbild av snäckskalen på kyrkan på ön AToxa (La Toxa). 

Galicien. En annorlunda "staty" av en äkta galicisk "basker" (?).. 
Tyvärr minns jag inte i vilken stad/ort den finns. Foto: ©KattaW©

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar