torsdag 4 mars 2021

69. Coimbra skön och rik...

"Coimbra skön och rik, ditt namn är som musik..."  osv är en sång jag hörde som barn. Jag tyckte om sången och framför allt det vackra namnet Coimbra. Jag föreställde mig en sagostad klädd i vitt och och där allting glänste som vore det av guld. Nu när jag var i Lissabon så måste jag ju resa upp till Coimbra och se min barndoms sagostad. Coimbra ligger på floden Mondegos norra strand och är Portugals tredje viktigaste stad. Coimbra var dessutom Portugals huvudstad mellan åren 1139-1260. Arkeologiska utgrävningar med ruiner daterar staden som en romersk stad under namnet Aeminium

År 1290 grundades Coimbra universitet. Det är ett av de äldsta universiteten i Europa.och har åtta fakulteter. Omkring 20 000 studenter - varav många från andra länder - "lär sig för livet" här. Det ger även staden Coimbra en särskild internationell karaktär. Trots sin internationella prägel har lärosätet behållit sin sin nationella särart med ett traditionsrikt studentliv. Självklart besökte jag universitetet. Det är ett av de vackraste jag besökt! Det pågick studentval med diverse mer eller mindre seriösa inslag. Det specifikt studentikosa är nog sig ganska likt runt om i världen. 

Coimbra universitet. Bild lånad från Wikipedia.

Coimbra universitet. Bild lånad från Wikipedia.

Coimbra universitet. En av huvudbyggnaderna. Foto: ©KattaW©

Coimbra universitet. Egot på huvudtrappan. 
Fotot tillhör: ©KattaW©

Coimbra universitet. Interiör från stora hallen. Foto: ©KattaW©

Coimbra universitet. Studentvalet pågick. Foto: ©KattaW©. 

Coimbra universitet. Egot peppar kandidat "0" vid studentvalet. Fotot tillhör: ©KattaW©

Coimbra. Egot i väntan på tåget till Lissabon och sedan vidare hem till Spanien. 
Fotot tillhör ©KattaW©

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar