lördag 19 december 2020

54. Caravaca de la Cruz

Caravaca de la Cruz är en liten stad som ligger lite vid sidan om de stora turistströmmarna. Den ligger ca 8 mil nordväst om staden Murcia på västra sidan om Seguras biflod Caravaca. Stan domineras av slottet Santa Cruz från medeltiden. Här finns flera kloster samt församlingskyrkan Vera Cruz. I kyrkan förvaras ett kors som anses ha helande egenskaper. Sedan 1998 är staden en av fem heliga platser för kristna, de övriga är Rom, Jerusalem, Santiago de Compostela och Camaleño. Jag passade på att besöka mässan och satte mig ganska långt bak för att inte synas. Mässan var en upplevelse och när korset bars omkring runt inne i kyrkan och hördes ett märkligt mummel från de troende. Sedan kysste besökarna varandra på kinden. Även jag fick en kyss av en äldre dam som satt bredvid mig.

Efter mässan åkte jag till Calasparra  som dels är känd för La Esperanzas helgedom, som är "byggd" eller mejslad direkt ur berget vid Segura. Hit kommer både pilgrimer och människor som söker en fristad. Den ligger vackert vid bifloden Caravaca.

Caravaca de la Cruz. Foto: {KattaW©

Fasaden till helgedomen Vera Cruz, Caravaca, Foto: ©KattaW©

Entrén till Calasparre och vidare till "grottkyrkan":Virgen de la Esperanza. Foto: ©KattaW©

Entrén till  Virgin de la Esperanza-kyrkan i Cakasparra. 
Foto:©KattaW©

Fönster till Virgin de Esperanza i Calasparre. Foto: ©KattaW©

Fasaden på Virgin de Esperanza i Caravaca. Foto: ©KattaW©

Fasad på Virign de Esperanza i Caravaca. Foto: ©KattaW©

Stilla flyter Caravaca. Fotoi: ©KattaW©

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar