söndag 15 november 2020

37. Paella i Valencia...

Nu lämnar jag Barcelona och reser söderut och stannar i Valencia, ty där bor en person som jag träffade redan 1960 i Sigtuna.- men det är en annan historia.Här tar jag en paus för att äta paella igen. Paella är en genuin spansk maträtt, men den kan smaka lite hur som helst. Av alla paellor jag ätit under mina år i Spanien så är paellan i Valencia den absolut godaste! Det påstås att paellan ursprungligen "uppfanns" just i Valencia. Paellan har ju sitt namn efter det det valensianska ordet för stekkärl (paella eller paellera) så det kanske stämmer. 

En äkta paella består av ris, kycklingkött, kaninkött, paprika, vitlök, tomat, saffran, olivolja samt garrofó (vita böner). Man kan krydda med några kvistar rosmarin och garnera med citronklyftor. Ett vält kylt rosévin passar som dryck för de vuxna (enligt Wikipedia). Men det går bra med vanligt vatten också. I Valencia brukar söndagsmiddagen ofta bestå av en paella. Smaklig måltid - eller som man säger i Spanien: ¡Ten una buena comida!

Här serveras äkta paella i Valencia. Den var supergod! Foto: ©KattaW©

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar