måndag 19 oktober 2020

26. Barcafans

Man ser dom överallt - de "blaugrana" - när det är hemmamatch för FC Barcelona. "Blau" betyder blå och "grana" betyder mörk röd färg ( ungefär karmesin). Många samlas vid "Barca-stånden" nära Camp Nou för att köpa en Barca-halsduk eller någon annan souvenir. Det gjorde jag och med min nyinköpta halsduk kände jag mig som ett riktigt Barcafan, vilket jag också är.  

Mitt intresse för spanska fotboll i allmänhet och FC Barcelona i synnerhet började 2004. Det året började nämligen Henke Larsson spela för denna fantastiska klubb ("mes que un club"). Idag är han assisterande tränare för Barca. Cirkeln är sluten på något vis.

Publiken börjar komma redan ett par timmar före matchstart. Det är många trappor och många gångar att trava för att komma rätt, Men klubben har särskilda klubbvärdar som hjälper den ovana. Väl på plats kan man studera tillströmningen av publik och arenan är i princip är snart fullsatt när "spelet kan börja". Men först sjungar publiken Barcas egen hymn: "El Cant del Barca". Det låter mäktigt och jag försöker nynna med. Barca-hymnen finns att tillgå via YouTube - sök där.

Bänkade Barcafans. Foto: ©KattaW©

Barcafans. Foto: ©KattaW©

Barcafans. Foto: ©KattaW©

Ännu ett Barcafan - jag. Foto tillhör ©KattaW©

Publiken (inkl. jag) börjar komma redan ett par timmar före matchstart. Foto tillhör:©KattaW©

Camp Nou är på några timmar helt fullsatt. Foto: ©KattaW©

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar