fredag 22 maj 2020

4. La Mata - stranden!

Torreviejas kust består av drygt 2 mil "vita" sandstränder och vikar (s.k. calas) och ett tiotal fina badstränder. Min närmaste badstrand var La Mata, en av Spaniens absolut bästa badstränder. Själv stranden är täckt med underbar fotvänlig gulvit sand; och ovanför den finns en strandpromenad byggd i trä som är skön att gå på (även barfota). I anslutning till "träpromenaden" ligger barer och restauranger i rad som serverar lokala maträtter och drycker till rimliga priser.

Ytterligare en bit ovanför stranden och matställena ligger Parque Natural de la Mata, en naturpark med både gång- och cykelvägar. Väl inne i den blir man nästan bedövad av de ekolyptiska barrträdens dofter och fåglarnas skönsång. Hela området är underbart! Den parken gick jag nästan alltid igenom vid min promenad hem från stranden. Väl hemma kände jag mig sedan vederkvickt både till kropp och själ. Synd att inte Sverige har något liknande att erbjuda...

En del av den långa La Mata stranden. Foto:©KattaW©

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar